Jak wygląda założenie sklepu internetowe oraz ile to kosztuje?

W Polsce z roku na rok jest coraz więcej sklepów internetowych. Sociomantic Labs przewiduje, że do końca tego roku liczba ta przekroczy 22 000. Rynek e-commerce jest już nasycony, ale wciąż jest miejsce na nowe, jeszcze ciekawsze sklepy. Jak krok po kroku założyć sklep internetowy Czy wymaga to skorzystania z usług programisty? Czy 600 zł na start to dużo? Wszystkiego dowiesz się czytając ten artykuł.

Odpowiedni pomysł na sklep internetowy

Odzież, buty, kosmetyki i perfumy w tym akcesoria i dodatki, książki, płyty, filmy, bilety do kina i na spektakle to obecnie najlepiej sprzedające się produkty w sklepach internetowych. Ludzi interesują również coraz częściej produkty związane ze zdrowym trybem życia tzw. zdrowie i kondycja oraz akcesoria dla zwierząt. Wejście do tych branż to szansa na zarobienie dużych pieniędzy, ale konkurencja jest również zacięta, więc coraz więcej sprzedawców szuka niszowych rynków. Dużą zaletą niszowego biznesu jest to, że zwykle nie wymaga dużego kapitału na początek, a jednocześnie może generować większy zysk niż sprzedaż produktu szerokiemu gronu odbiorców.

W przypadku pomocy podczas rejestracji firmy warto sprawdzić https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy.

Oprogramowanie dla sklepów internetowych

Założenie sklepu internetowego nie wymaga dziś pomocy programistów, ani dużej bazy serwerowej. Dobrym oraz tanim rozwiązaniem jest tzw. cloud store, czyli platforma e-commerce oferująca gotowe, przyjazne dla użytkownika oprogramowanie dla sklepów internetowych, dostępne przez przeglądarkę internetową. Zmiana wyglądu sklepu lub dodanie nowych produktów nie wymaga skomplikowanego programowania ani umiejętności informatycznych, wystarczy kilka kliknięć w panelu administracyjnym. Różne platformy mają różne ceny i dostępne funkcje. Część z nich jest darmowa, ale wiele ma ograniczone możliwości i faktycznie wymaga zakupu dodatków, podczas gdy inne pozwalają na wiele modyfikacji. Jednak zwykle kosztuje od 45 do 99 zł miesięcznie. Warto wiedzieć, że sklep internetowy założony na platformie sklepowej będzie co do zasady oznaczony adresem „www.NazwaTwojegoSklepu.NazwaPlatformy.com”. Dlatego większość sprzedawców decyduje się na zakup własnej domeny internetowej. Rejestracja kosztuje 12 zł, odnowienie domeny po roku 45 zł.

Właściwa oferta produktowa

Ilość pieniędzy wymagana do zakupu serii początkowej różni się w zależności od sklepu. W zależności również od rodzaju produktu jeden sprzedawca będzie potrzebował 100 zł, inny 2000 zł, a trzeci 10 000 zł. Ogólna zasada jest jednak taka, że nie opłaca się kupować za dużo na początek. Lepiej kupić kilka różnych przedmiotów, po jednym lub dwóch naraz i wystawić je na sprzedaż. W ten sposób można najłatwiej zobaczyć, które produkty sprzedają się lepiej, a których nie powinno się zamawiać następnym razem. Jeśli chodzi o tematykę produktu, ważne jest również, aby pamiętać o właściwych zdjęciach produktu. Być może niezbędne będzie zarezerwowanie profesjonalnej sesji zdjęciowej z fotografem. Koszty z tym związane wahają się od 100 zł do 1000 zł za sesję.

Magazyn czy dropshipping?

Większość przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy internetowe, przynajmniej na początku decyduje się na przechowywanie swoich towarów w domu i wyznacza do tego specjalne miejsce lub pomieszczenie. Może to być piwnica lub garderoba. Niektórzy decydują się na wynajem magazynu (ceny wynajmu magazynu w miejscach takich jak Wrocław lub Poznań wahają się od 400 do 2000 zł miesięcznie w zależności od regionu i lokalizacji), zaś inni wybierają dropshipping.

Dropshipping to rodzaj sprzedaży, który przenosi proces magazynowania i wysyłki produktów do klientów ze sklepów do magazynów. Innymi słowy wygląda to tak: klient kupuje towar w sklepie, ale przesyłkę wysyła hurtownia. Dzięki temu firmy mogą uniknąć kosztów związanych z magazynowaniem oraz realizacją zamówień, co przekłada się na niższe marże. Hurtownie pobierają opłatę za dropshipping (opłata do 10% ceny towaru), ale ostatecznie sklep płaci tylko za to, co sprzedaje, a nie za wszystko, co ma na stanie.

Kiedy wymagana jest kasa fiskalna? 

Ceny kas fiskalnych wahają się od 600 zł do 1500 zł. Jednak nie wszystkie rodzaje sprzedaży podlegają wymogom rejestracji ich na kasie. Przedsiębiorcy nie muszą rejestrować sprzedaży w kasie, jeśli:

  1.  dokonują sprzedaży na rzecz firm, organizacji itp.
  2. prowadzących działalność gospodarczą, osiągają roczny obrót poniżej 20000 zł ze sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym (liczonym proporcjonalnie od daty pierwszej sprzedaży),
  3. prowadzą sprzedaż wysyłkową za pośrednictwem internetu i otrzymują płatności bezgotówkowe bezpośrednio na swoje konto bankowe.

Istnieje jednak pewna grupa przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do zakupu kasy fiskalnej i rejestrowania w niej sprzedaży od pierwszej sprzedaży detalicznej. Mowa tutaj o przedsiębiorcach prowadzących sprzedaż płyt CD lub niektórych rodzajów biżuterii (zasada dotyczy sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej).

Kasa fiskalna nie zawsze jest wymagana, ale profesjonalna księgowość e-commerce przyda się każdemu przedsiębiorcy prowadzącemu sklep internetowy. Warto sprawdzić co ma do zaoferowania Ifirma: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-sklepow-online-i-branzy-e-commerce.

Regulamin sklepu internetowego

Regulamin jest niezbędny, zarówno ze względu na rzetelny wizerunek firmy, jak i regulacje prawne. Jego nieistnienie mogłoby zostać odebrane jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego warto zwrócić na niego uwagę. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca, który nie posiada właściwego regulaminu może zostać ukarany grzywną. Regulamin można napisać samodzielnie, pobrać z niektórych platform handlowych gotowe szablony (jest to zazwyczaj opcja dostępna przy drogich abonamentach), lub zamówić u prawnika. Koszt waha się od 150 zł do 500 zł, w zależności od sklepu i kancelarii.

Sklep internetowy – rejestracja firmy

Do otwarcia i prowadzenia sklepu internetowego wymagana jest rejestracja firmy. Samo zarejestrowanie jest bezpłatne, ale trzeba opłacać miesięczną składkę do ZUS. Niektórzy przedsiębiorcy mogą korzystać z tzw. „małego ZUS-u”. Ponadto dochodzą również koszty związane z funkcjonowaniem biur/obiektów, np.: znaczki, materiały biurowe, materiały biurowe, czynsz, nieprzewidziane wydatki, ubezpieczenie, księgowość, koszty pracy itp. Jeżeli pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem (obecnie 2800,00 zł), to łączne koszty ponoszone przez pracodawcę wyniosą 3373,44 zł.

Warto pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego wiąże się również z kosztami takimi jak zwroty, reklamacje, odszkodowania oraz koszty związane ze sposobami płatności (opłaty).

Założenie działalności – koszty

Załóżmy, że zaczynamy prowadzić swój sklep internetowy z domu. Zajmujemy się sprzedażą ręcznie robionej biżuterii w Polsce. Na razie nie potrzebna będzie kasa fiskalna. Zamówienie towaru to bardzo indywidualna kwestia, ale przyjmijmy że posiadamy na to 200 zł Założenie sklepu internetowego na platformie e-commerce kosztuje około 45 zł, 250 zł za zlecenie utworzenia regulaminu dla adwokata. Opłaty księgowe (od 49 zł na ifirma.pl za 6 miesięcy płatności za księgowość internetową i 129 zł za usługi biura rachunkowego), mały ZUS (ok. 650 zł) oraz koszt zdjęć produktów (400 zł). Całość wyniesie około 1400 zł. Do tego dochodzą koszty związane z obsługą zamówienia (wysyłka paczek – ok. 250 zł) oraz ewentualne koszty marketingowe (np. kampania Google AdWords za 200 zł) oraz zakup sprzętu biurowego wraz ze znaczkami (80 zł).

Własny sklep internetowy to dobry pomysł na biznes dla początkujących i tych, którzy mają doświadczenie w handlu detalicznym. W przeciwieństwie do innych branż, nie wymaga to tak dużego kapitału początkowego. Jeśli dobrze przemyślany, możesz zacząć zarabiać już po 2-3 miesiącach od uruchomienia.

Jeszcze przed otwarciem sklepu warto najpierw przetestować swoje pomysły i wystawić kilka rzeczy na sprzedaż na Allegro lub OLX. Dzięki temu możesz zobaczyć, czy są zainteresowani, skąd pochodzą i co najprawdopodobniej kupią. To wszystko pozwala nam lepiej zachowywać się na rynku i podejmować mądrzejsze decyzje.  

Podobne wpisy

Co o tym sądzisz?

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.