macbook on table

Jak promować lokalny biznes? 6 pomysłów!

Prowadzisz lokalny biznes, ale nie wiesz jak zdobyć więcej klientów? Jakie metody promocji biznesu na rynku lokalnym będą skuteczne i nie wygenerują ogromnych inwestycji? Czy można promować swoją lokalną firmę tanio i skutecznie? Pewnie! Wystarczy mieć pomysł i odpowiednie narzędzia! W tym wpisie opowiem, co zrobić, żeby Twój biznes zaczął na siebie zarabiać!

Jak promować biznes na rynku lokalnym?

Z pomysłem i z użyciem ogólnodostępnych narzędzi. Serio, często tylko tyle wystarczy. Promocja lokalnego biznesu powinna się opierać na regularności i przemyślanych działaniach. Na własnym pomyśle i tym, jak sam widzisz swoją firmę na rynku. Zastanów się, co robisz lepiej niż konkurenci z Twojej branży, potem pomyśl co robisz lepiej i co w pierwszej kolejności musisz poprawić.

Pocieszę Cię – moim zdaniem, nie potrzebujesz ogromnych nakładów finansowych na reklamę, żeby promować lokalny biznes. Sam prowadzę małą agencję reklamową, działającą na lokalnym rynku: https://kreacjamarki.pl/ i wiesz co? Wcale nie przeznaczam ogromnych środków na działania promocyjne! Jakie metody promocji lokalnego biznesu są moim zdaniem najbardziej skuteczne?

  1. Wysoka jakość obsługi,
  2. Wizytówka Google Moja Firma,
  3. Social Media,
  4. Wpisy własne i gościnne,
  5. Pomoc i uczestnictwo w lokalnych wydarzeniach,
  6. Drukowane materiały promocyjne.

Zaskoczenie? Właśnie w tej kolejności widzę działania promocyjne w przypadku lokalnych biznesów. I to niezależnie od branży, w jakiej działasz. Wszystko zaczyna się od prawidłowej obsługi i najwyższej jakości, reszta to tylko dodatki. Teraz opiszę po kolei, jak widzę każdy z tych elementów!

Wysoka jakość obsługi klienta

Dokładnie! Niezależnie od rodzaju biznesu, początkiem wszystkiego jest wysoka jakość obsługi i oferowanych usług. Jeżeli wykonujesz swoją pracę dobrze, a przy tym sprawiasz pozytywne wrażenie – ludzie będą do Ciebie wracać. Zawsze chcemy wracać do firmy, która potraktowała nas dobrze i przez którą, czuliśmy się dobrze obsłużeni.

Zawsze bądź pomocny i miły dla swoich klientów, zawsze pokazuj, że jesteś tu dla niego i chcesz mu pomóc. Ludzie docenią wysoką jakość, polecą Twoją firmę dalej, zostawią pozytywną opinię. O to przecież chodzi – niech wieść się niesie. No i skoro klient będzie zadowolony, przychylniej zareaguje choćby na prośbę pozostawienia pozytywnej opinii.

Wizytówka Google Moja Firma

Darmowe narzędzie dla lokalnych biznesów! Na swoim blogu opisałem, jak za darmo założyć Wizytówkę Google Moja Firma. Od kilku lat zajmuję się także prowadzeniem i optymalizacją wizytówek dla firm, które nie mają czasu i ochoty robić tego samodzielnie. Dlaczego uważam, że to ważne? Im lepiej zrobiona wizytówka, tym częściej wyświetlisz się potencjalnym klientom z Twojej okolicy!

Do tego warto dodawać regularnie zdjęcia i wpisy w wizytówce, pokazać portfolio swoich usług, dane adresowo-kontaktowe i pozyskiwać opinie od klientów i kontrahentów! Ważne – zawsze odpowiadaj na opinie w wizytówce! Więcej przemyślanych działań w obrębie wizytówki Google, to więcej wyświetleń, reakcji, kontaktów i potencjalnych możliwości dotarcia do ludzi.

Wizytówka posiada także rozbudowany moduł statystyk, dzięki którym od razu zobaczysz ilu ludzi szuka Twojej firmy, ilu szukało trasy, kliknęło w numer telefonu i stronę www. Całkiem sporo, jak na darmowe narzędzie, prawda? Na dodatek, zlecając to na zewnątrz – na przykład mnie, w zasadzie nie poświęcisz na to czasu, a widoczność i rozpoznawalność na lokalnym rynku, będzie rosnąć samoistnie!

Jak promować lokalny biznes?*
Jak promować lokalny biznes? Powyżej statystyki z wizytówki Google!

Jak widzisz, wizytówka pokaże w statystykach ile osób w danym przedziale czasowym wykonało do Ciebie telefon, ile szukało trasy dojazdu, czy weszło na stronę www. Mało tego, ta informacja nie zmieściła się na zdjęciu, ale możesz zobaczyć także, po jakich frazach ludzie znaleźli Twoją wizytówkę i z jakich źródeł do Ciebie trafili! Świetny sposób na budowę działań promocyjnych.

Social Media

Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, czy Twitter. Wszystkie social media to ogromna baza możliwości. Możesz pokazać co dzieje się w Twojej firmie, wchodzić w interakcje z potencjalnymi klientami, budować społeczność. Ludzie lubią autentyczny i szczery content. Lubią widzieć, że po drugiej stronie jest żywy człowiek, który może im pokazać i przekazać coś interesującego.

Promocja lokalnego biznesu w mediach społecznościowych, to świetny pomysł na pokazanie się ludziom w Twojej okolicy. To kolejne miejsce, gdzie możesz pokazywać swoje usługi i dawać ludziom możliwość, do oceniania Twojej pracy. Kolejne pole do zbudowania pozytywnego wizerunku Twojego biznesu. Nawet z najbardziej niszowej branży!

Wpisy własne i gościnne

Jesteś specjalistą w danej dziedzinie? Pomyśl o blogu, gdzie opiszesz różne aspekty Twojej działalności. Pokaż ludziom za pomocą wpisów blogowych, że znasz się na swojej robocie. Dodawaj aktualności, nowe realizacje, wydarzenia, plany. Najgorsze co może być, to martwa strona internetowa, gdzie przez x miesięcy nic się nie dzieje. Człowiek wejdzie na taką stronę, zobaczy, że ostatni wpis ma pół roku i pójdzie dalej.

Co z wpisami gościnnymi? Współpracujesz z innymi firmami? Publikuj swoje przemyślenia na ich blogach. Pokazuj swój biznes w lokalnych serwisach informacyjnych! Pisz artykuły, pomyśl o reklamie, zadbaj o widoczność na stronach, które mogą odwiedzać ludzie z Twojej okolicy. Lokalne gazety internetowe, serwisy informacyjne, katalogi firm. Postaraj się, żeby jakieś informacje o Twoim biznesie się tam znalazły!

Pomoc i uczestnictwo w lokalnych wydarzeniach

Festyny, dni otwarte, wydarzenia lokalne. Staraj się w nich uczestniczyć i chociaż symbolicznie włączyć się w organizacje lub sponsoring. Czasami wystarczą niewielkie nakłady środków, żeby być bardziej widocznym. Jasne, w przypadku malutkich firm, to może być element promocji nie do przeskoczenia, natomiast jeżeli masz chociaż szczątkowe możliwości – spróbuj.

Czasami wystarczy coś ufundować lub włączyć się częściowo w ufundowanie atrakcji na dane wydarzenie. Tyle może wystarczyć, żeby Twoje logo było widoczne przez dużą grupę potencjalnych odbiorców. Poza tym, kto wie, może robiłeś coś dla firmy głównego organizatora i wystarczy się dogadać, aby włączyć Twój biznes w organizacje. Każda próba jest dobra, bo jak wiadomo lepiej zrobić cokolwiek, niż nie zrobić nic!

Drukowane materiały promocyjne

Wizytówki, ulotki, broszury, kalendarze, plakaty, naklejki. Przy większych nakładach koszt na sztukę będzie niewielki, a utrwali Twój wizerunek wśród klientów. Możliwości jest mnóstwo. Coraz więcej małych lokalnych przedsiębiorstw promuje się w ten sposób. Prosto, bezpośrednio i całkiem tanio. Zostawisz wizytówkę lub ulotkę i w każdym momencie może okazać się przydatna.

W zależności od rodzaju Twojego biznesu, różne materiały drukowane mogą być skuteczne, ale mimo wszystko warto próbować. Tym bardziej dziś, w dobie drukarni internetowych, które pomogą w wykonaniu projektu i gotowe wydruki prześlą prosto pod Twoje drzwi. Usługi, sprzedaż, dystrybucja. Cokolwiek robisz – drukowane materiały promocyjne pomogą Ci pokazać Twój biznes. Stąd już tylko krok do udanej transakcji.

Jak promować firmę lokalnie – podsumowanie!

Jak widzisz, sposobów na promocję lokalnych biznesów jest całkiem sporo. Dużą część narzędzi możesz wykorzystać całkowicie za darmo, a jeszcze inne mogą kosztować całkiem niewiele. Promowanie biznesów nastawionych na lokalnych klientów, wcale nie musi pochłaniać dziesiątek tysięcy złotych. Wszystko zależy od podejścia, pomysłu i właściwego wykorzystania dostępnych możliwości. Nie masz pomysłu, jak się za to zabrać? Zajrzyj na: https://kreacjamarki.pl/kontakt/, wybierz preferowaną formę kontaktu, a ja pomogę wypromować Twój biznes na lokalnym rynku!

Podobne wpisy

Co o tym sądzisz?

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.