Dlaczego strefa relaksu w biurze jest koniecznością?
Wypalenie, mniejsza wydajność, czy absencje chorobowe wykwalifikowanych pracowników z powodu stresu stają się dziś alarmująco powszechnym problemem. Ludzie czują się przepracowani i zestresowani, a w rezultacie cierpi zarówno ich praca, jak i zdrowie. Powszechność tego zjawiska spowodowała, że racjonalnie myślący pracodawcy starają się znaleźć sposoby na zwiększenie wydajności pracowników i zapobieganie ich wypaleniu z powodu stresu.
Wypalenie, mniejsza wydajność, czy absencje chorobowe wykwalifikowanych pracowników z powodu stresu stają się dziś alarmująco powszechnym problemem. Ludzie czują się przepracowani i zestresowani, a w rezultacie cierpi zarówno ich praca, jak i zdrowie. Powszechność tego zjawiska spowodowała, że racjonalnie myślący pracodawcy starają się znaleźć sposoby na zwiększenie wydajności pracowników i zapobieganie ich wypaleniu z powodu stresu.
Biurowe strefy relaksu (tzw. chillout-roomy) jeszcze niedawno traktowane jako fanaberia stają się coraz bardziej popularne w nowoczesnych biurach jako jeden ze sposobów na radzenie sobie ze stresem u pracowników.
Przestrzeń przeznaczona do relaksu w biurze to nie tylko luksus, który firma zapewnia swoim pracownikom. Służy konkretnemu celowi, który jest korzystny dla firmy. Wbrew powszechnemu przekonaniu, relaks i odpoczynek są istotnymi elementami także w pracy biurowej.
Stała, nieprzerwana praca nie będzie tak skuteczna jak praca w połączeniu z przerwą na wypoczynek i relaks. Różne badania pokazują, że przerwy i relaks rzeczywiście zwiększają wydajność i morale w miejscu pracy. Z tego powodu, urządzenie strefy relaksu w biurze jest inwestycją, która leży w najlepszym interesie firmy.
Strefa relaksu to nie luksus
Do niedawna duża część właścicieli firm szydziła z idei budowy strefy relaksu w miejscu pracy postrzegając chillout-roomy jako niepotrzebną stratę czasu, przestrzeni i pieniędzy. Dziś to nastawienie się zmienia, bo praktyka udowadnia, że biurowe strefy relaksu to nie tylko solidna i długoterminowa inwestycja w zdrowie i produktywność pracowników, ale i inwestycja, która może mieć niebagatelny wpływ na wyniki finansowe firmy, o korzyściach wizerunkowych nie wspominając. Ponadto urządzenie dobrej strefy relaksu wcale nie musi być ani drogie, ani skomplikowane.
Biurowa przestrzeń wypoczynkowa wymaga tylko kilku podstawowych elementów. Na początek trzeba oczywiście zapewnić wygodne miejsca siedzące dla pracowników. Bawełniane i lniane kanapy to jedne z najpopularniejszych opcji. Są dość trwałe i będą służyć dość długo. Podobnie pufy z materiału, maty itp. Nawet nowe modele nie kosztują wiele. Można oczywiście zainwestować w droższe np. skórzane kanapy lub sofy, ale to już zależy od konkretnego budżetu.
Relaks nie musi być drogi
W większości stref relaksacyjnych sprawdza się relaksująca muzyka. Nie trzeba jednak wcale snobistycznego sprzętu i zestawu najdroższych profesjonalnych głośników, aby cieszyć się przerwą na kawę i pogaduchy. Nawet para dużych głośników komputerowych powinna wystarczyć, aby strefa relaksu w biurze spełniała swoje zadanie. Większość stref relaksacyjnych nie jest przecież nadmiernie przestronna, aby warto było inwestować w profesjonalne nagłośnienie.
Posiadanie wspólnego obszaru, w którym ludzie mogą się zrelaksować i po prostu porozmawiać w naturalny sposób wzmacnia więź między pracownikami. Można więc pomóc stworzyć atmosferę, która zachęca do rozmowy w miejscu pracy. Podczas przerwy na kawę, siedząc na wygodnej kanapie, ludzie naturalnie rozpoczynają rozmowy i nawiązują ze sobą przyjazne relacje. W pewnym sensie, można myśleć o relaksie jako sposobie na lepszą komunikację między członkami zespołu. Ale także na zwiększanie kreatywności pracowników. Siedząc przy biurku, pracownik przyzwyczaja się do tego samego sposobu myślenia przez cały dzień, a relaksująca przerwa wyrywa go ze schematu i zachęca do bardziej kreatywnego myślenia.
Badania pokazują, że muzyka ma znaczący wpływ na kreatywność. Pomaga umysłowi myśleć nieszablonowo, ale nie na tyle, aby przestać myśleć o pracy i produktywności. Przerwa na relaks z muzyką w tle potrafi czynić cuda zarówno dla relaksu, jak i kreatywności.
Strefa relaksu się opłaca!
Krótkie przerwy pozwalają mózgowi odzyskać spokój w trakcie stresującego dnia pracy, a następnie wrócić do pracy z nową energią. Pracownik, który właśnie wykonał dużą ilość pracy w krótkim czasie ma prawo czuć się przemęczony. Gdy ma miejsce, w którym może się zregenerować przy muzyce i chwili rozmowy szybciej się zregeneruje i zapomni o stresie związanym z pracą. Strefa relaksu to idealny sposób na walkę z wypaleniem pracowników, a to wszak jest jednym z głównych celów posiadania strefy relaksu w biurze. Wcale jednak nie jedynym.
Utrzymanie pracowników w dobrej formie fizycznej i psychicznej leży w najlepszym interesie pracodawcy. Większość zadań biurowych wymaga, aby pracownik siedział przy biurku i patrzył na ekran komputera przez wiele godzin, czego nie można uznać za zdrowe. Wielu pracowników biurowych po pewnym czasie zaczyna cierpieć na choroby kręgosłupa szyjnego i lędźwiowego. Często problemy te wynikają z braku odpoczynku i aktywności fizycznej. Warto więc zadbać, by w strefie relaksu dla pracowników znalazły się urządzenia do prostych ćwiczeń kręgosłupa. Relaks w godzinach pracy jest w stanie złagodzić niektóre z problemów zdrowotnych pracowników. Nawet coś tak prostego, jak chwila w przyjaznym pokoiku relaksacyjnym jest w stanie zdziałać wiele.
Strefa relaksu w każdym biurze!
Środowisko biurowe zmieniło się na przestrzeni lat. Trzymanie się starych, utrwalonych procedur ciągłej, nieprzerwanej pracy funkcjonuje dziś raczej jako relikt, a nie jako norma. Obecnie znacznie większy nacisk niż kiedyś kładzie się na zdrowie i produktywność pracowników.
Relaks staje się dzisiaj jednym z kluczowych elementów środowiska pracy biurowej, dlatego obszary te stają się coraz bardziej powszechne w biurach na całym świecie. Wszystko, co zwiększa produktywność i kreatywność pracowników, postrzegane jest jako wartość dodana w firmie. Przestrzenie relaksacyjne są dziś w nowocześnie myślących firmach koniecznością, która przynosi korzyści wszystkim w biurze.