Pociąg ze Śremu do Poznania coraz bliżej
12 lutego 2019 roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego odbyło się spotkanie poświęcone perspektywom przywrócenia połączenia kolejowego Śrem-Czempiń-Poznań. Spotkanie rozpoczęła analiza opracowanych dokumentów, która potwierdziła zasadność rewitalizacji 21,2 kilometrowego odcinka kolejowego Śrem – Czempiń. W podsumowaniu spotkania Wojciech Jankowiak – Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego zapowiedział kolejne kroki w odbudowie połączenia kolejowego Śremu z centrum Poznania. O przywrócenie połączenia kolejowego Śremu z Poznaniem zabiega także Ministerstwo Infrastruktury.
W styczniu 2019 roku została zakończona ekspertyza społeczno-ekonomiczna wraz z analizami ruchowo-przewozowymi dla projektu „Modernizacja linii nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń w celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego. Opracowanie wykazało duży potencjał pasażerski na trasie Śrem-Poznań na poziomie 6-7 tysięcy osób na dobę. Dokument zakłada funkcjonowanie 12 par pociągów w każdą ze stron. Bezprzesiadkowa podróż ze Śremu do centrum Poznania ma trwać 52 minuty. Z reaktywowanego połączenia kolejowego do Poznania będą korzystali mieszkańcy Śremu, Czempinia oraz sąsiednich gmin Brodnicy, Książa, Dolska, Gostynia, a także Krzywinia. Nowe połączenie kolejowe ma być alternatywą dla podróżujących do Poznania korkującą się drogą wojewódzką 434.
Nastepnym etapem będzie analiza występujących kolizji dotycząca drogi wojewódzkiej nr 310 Głuchowo – Czempiń – Śrem oraz szlaku kolejowego, określenie koniecznych korekt i proponowanych rozwiązań. Przygotowanie dokumentacji projektowej dotyczącej reaktywacji linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń zostanie zrealizowane do 2021 roku.
Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej
(Program Kolej+)
O przywrócenie połączenia kolejowego Śremu z Poznaniem zabiega także Ministerstwo Infrastruktury. Reaktywacja nieczynnej linii kolejowej została uwzględniona w rządowym programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus na lata 2019 – 2023. Wsparcie z budżetu państwa prac na linii kolejowej 369 na odcinku Śrem – Czempiń. Koszt odbudowy linii kolejowej i przywrócenie ruchu regionalnego na linii Poznań – Czempiń – Śrem Ministerstwo Infrastruktury oszacowało na poziomie 165 mln zł.
Materiał dzięki uprzejmości Urzędu Miejskiego w Śremie